Perşembe, Ekim 13, 2005

Tolstoy


“Tolstoy tam anlamıyla rüyalara giren ak sakallı dede formatında bir adamdı.82 yaşında ölmüştü.Babası da konttu,lordu,kraldı;ismi Nikolay İlyiç Tolstoy,bir Napolyon savaşları muharip gazisi eli öpülesi insandı.Tolstoy ak sakallı dede formatına rağmen çocuk gibi karısına eşine dostuna küsüp onlardan kaçacak kadar çocuksu bir adamdı.Eskişehir tren istasyonunda ölmüştü…O benim dedemdi ulan!” diye bir şey yazsam beni ayıplarlardı Ruslar;çünkü Tolstoy dedem değildi ve hiçbir zaman Eskişehir-Haydarpaşa yolunda trende bira içmemişti.Kemal Tahir Moskova’ya gitmiş bunu gezdiriyorlarmış(zaten Moskova’da tahsil etmiş bir adamdır),bakmış paso bir adamın heykeli var sormuş “bu kim?” diye,Ruslar hemen cevaplamış:Lenin! “Lan” demiş “siz mal mısınız?Dostoyevski gibi bir adam varken bunun heykelini dikmişsiniz memleketinize” İşte arkadaşlarım,Ruslar ve edebiyatları üzerine söylenebilecek en manidar laf budur.Tolstoy’un Kroyçer Sonat’ını lise 2’de okumuştum.Küçük yaşıma rağmen beni derinden etkilemişti.Sonat deyince ürperir,müzik dinleyemez hale gelmiştim.Her daim Tolstoy gibi nur yüzlü bir adama sahip çıkmadıkları;onu anlamadıkları;küstürdükleri için Ruslara kinle bakarım,önyargılı davranırım ve onlar hakkında dedikodular çıkarırım.Gün gelir karşıma bi Nikiforoviç veya bir Anton çıkıp da “lan sen Nazım Hikmet’e sahip çıktın mı?Orhan Veli neden garipsel bir adamdı?” diye bıdıbıdı ederse, hiç çekinmeden yumruğumu suratlarına patlatır ve mahalleden tanıdığım tüm it kopuğu “dövüş var lan” diye üstlerine salarım.Orhan Veli PTT çukuruna düşerek zaten ne kadar garipsel bir adam olduğunu ispatlamış bir şairimizdir.Nazım Hikmet ise “Ran” olan soy ismini kullanmayarak,onu saklayarak ileriyi düşünmüş ve “işte yoldaşlar,bilgi yarışmaları için soru olsun bu benim mücadelem…” demiştir.Neyse bütün bunlar Rusları alakadar etmez.Onlar tüm dünyaya mal olmuş yazarlar çıkarmış bir millet,kendi sorunlarımızı onlara aktararak kafamı siktirmek istemem.Lise 2’de okudum demiştim Kroycer Sonat’ı;yalan değildi gerçekten okumuştum o arada kalmış yaşımda.Yaşıtlarım Half Life’da death match yaparken ben oturdum okudum.Ama nasıl bir hazla nasıl bir coşkuyla okudum bir tek ben bilirim.Şule Yayınları diye bir şirket basmış bendeki baskıyı.Şule bence çok dinci bir isim böyle Fethullahcı yapılanma kokuyor içinde;neyse bu konuyu geçelim.Arka kapağa şunlar yazılıydı: “Kroyçer Sonat,benim üzerimde korkunç bir etki uyandırdı.O zamana kadar farkında olmadığım hislerin varlığını bilmediğim bir güce sahip olduğum anlar gibi oldu.”Herkes gibi ben de bu cümlelerin,Sabahattin Eyuboglu gibi yahut Nurullah Ataç gibi bir kültür adamının kaleminden çıktığını sandım.Kitabı ikinci el almıştım.Edebiyat ve Edebi Metinler hocam Refaattin Kavak(kendisine Rafo derdi) aynı zaman sahaftı,ondan almıştım belki kültüre yatkın,kitap okumayı seven ve parlak bir öğrenci izlenimi vererek kanaat notum yükselir gayesiyle.Eğer bu numaram tutmazsa,ek iş yaptığını Milli Eğitim Müdürlüğü’ne isimsiz dilekçe ile şikayet etmekle tehdit edecektim.Sormaya çekindim,“kim bu naif sözlerin sahibi hocam?” diyemedim.Meğer Tolstoy kendisi yazmış bunları…Çakal.
(karikatür:umut sarıkaya)

6 Comments:

Anonymous Adsız said...

hangi dönem öğrencisisiniz refaattin hocanın.

11:10 ÖÖ  
Anonymous Adsız said...

ewet bende 2000-2002 arası öğrencsiydim.mm sanırım hayatında tanıyabileceğin ve tanımakla şanslı olabileceğin kişilerden birisi galiba o :)

4:20 ÖÖ  
Anonymous Adsız said...

valla isim versem mi veremsem mi diye düşünüyorum ama vermeyecem.çünkü değmez..
bende o okuldan 2001-2002 mezunuyum.
ve tabi ki refaattin hoca hakkındaki görüşlerinizi okudum.
ben yazmasam çatlardım.
refaattin hoca evet çok kitap okumuş ama bence o kuzu arıyor kendisine ve öğretmenlik kanaat notunu bayağı bi kullanıyor.
o nun yüzünden her dersim 5 ti ama edebiyat 3 tü
çünkü o sınıfta ben tek asiydim ve ona karşı bi tez sunuyordum..
daha çok şey var anlatmam gereken ama neyse beni anlamışsınızdır...

6:19 ÖS  
Anonymous Adsız said...

refeaattin hoca bizimde dersimize gelirdi ve kafayı mistisizmle ve komplo teorileriyle bozmuştu. Dersleri güzel geçerdi hergün yeni teoriler yeni antik sırlar öğrenirdik kendilerinden az kitap satmamıştır öğrencilere az dalavereci değildi hani bire aldığını ikiye satar buna yahudi taktiği derdi hala çalışıyor galiba neyse kendisine selam ederim.

6:29 ÖS  
Anonymous Adsız said...

alıntı:refeaattin hoca bizimde dersimize gelirdi ve kafayı mistisizmle ve komplo teorileriyle bozmuştu. Dersleri güzel geçerdi hergün yeni teoriler yeni antik sırlar öğrenirdik kendilerinden az kitap satmamıştır öğrencilere az dalavereci değildi hani bire aldığını ikiye satar buna yahudi taktiği derdi hala çalışıyor galiba neyse kendisine selam ederim.

sayın arkadaşım.. Bende refaattin kavak'tan ders aldım.Çünkü hocamız ya da şeyhimiz refaattin çok mübarek bir insadır.O kadar ki öss sınavında marduk'tan yardım alıp sınavı geçmeme vesile oldu.. İnanmıyacaksınız ama öyle..

MARDUK REFO AZ PARAMIZI YEMEDİN!!! ZEHİR ZIKKIM OLSUN!! NASA SENİ MARDUK'A FIRLATSIN İNŞALLAH!!

7:57 ÖS  
Anonymous Adsız said...

yedirmeseydn paranı,enayiliğine kılıf bulma şimdi . refo'ya laf yok!

4:44 ÖS  

Yorum Gönder

<< Home